Djupandning

Syresätta kroppen Cancerceller trivs i en syrefattig miljö och det är därför viktigt att syresätta kroppen ordentligt. Detta kan man göra genom att vara mycket utomhus, att motionera, äta näringsriktig kost, djupandas mm.
Rödbetor ska vara bra för att syresätta kroppen, liksom vetegräs och chlorella.
Att motionera och att vara mycket utomhus är viktigt för att stärka kroppen och att tillföra kroppen syre. Det är dock viktigt att inte motionera för intensivt så att det bildas mjölksyra i kroppen, vilket inte är bra ur cancercellsynpunkt. Jag promenerar i rask takt, tillräckligt snabbt för att jag blir lite andfådd, jag kan prata med inte sjunga. Det har jag läst ska vara ett bra mått på att man fått upp flåset tillräckligt. :-) Det är ju också bra att vara ute i naturen, rent generellt. Det är ju numera vedertaget att vistelse i naturen är bra för själen och då är det ju också bra för kroppen.
Djupandning är viktigt, för att syresätta kroppen ordentligt. Det är viktigt att djupandas flera gånger om dagen, gärna i samband med att man är utomhus och/eller vid avslappning. Jag brukar försöka komma ihåg att djupandas till vardags, när jag kör bil, när jag diskar, tittar på tv osv. Det är viktigast att man gör det regelbundet varje dag, så det är bra att hitta en rutin, ex varje gång man går på toaletten eller något annat man gör flera gånger om dagen. Enligt en mycket kunnig man jag lärt känna på nätet är andningen A och O för hela kroppens system och funktioner. Om inte andningen fungerar optimalt gör inget annat det heller. Så, det är viktigt att andas rätt helt enkelt. Hur man andas rätt är individuellt, men gemensamt för alla är att man ska andas med näsan, både på in- och utandning. Vid djupandning ska man ska dra ner luften till magen först, sedan fylla upp lungor och sen dra upp luften i bröstkorgen och mot axlarna, hålla en stund och sedan andas ut långsamt. Genom att andas på det sättet använder man diafragman, vilket är viktigt.

Djupandning hjälper kroppens självläkning. Andningen är central för självläkningen eftersom den påverkar nästan alla andra funktioner i kroppen. Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen mot avslappning. Djupandning innebär att du andas med buken och tar långsamma och avslappnande andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, och det förändrar även hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta. Exempel på praktisk användning av djupandning är t ex inför tandläkarbesök och läkarbesök, då du vill motverka smärta och spänningar i kroppen. Vid djupandning ökar lungvolymen till det maximala och då kan också slemhinnan i lungans små lungsäckar rengöras. Det rensar effektivt ut ämnen som annars kan irritera nerver i lungan och ge inflammation. http://wellness-wisdom-wealth.se/halsa/andningen/djupandning/

Så gör du: Ligg rakt på sängen eller sitt rakt i stolen. Slappna av i kroppen – speciellt i bröst och axlar. Såvida du inte har problem med att andas genom näsan, skall du hålla munnen stängd hela tiden när du andas in. Andas genom näsan lugnt och stilla. Använd magen vid inandning – inte bröstkorgen – och fyll buken med så mycket luft du klarar. Vid utandning pressar du ut luften så mycket som möjligt genom näsan eller munnen med diafragman. Gör 5-10 andetag per minut. Repetera gärna detta i 5-10 minuter. Redan några minuters djupandning har en vitaliserande och lugnande effekt som kvarstår i flera timmar.
När som helst kan du medvetet använda din andning för att få hjälp att koncentrera dig och att slappna av. Jämför hur du känner dig före och efter en sådan session!

Effekter av djupandning: Avslappnande och lugnande. Påverkar parasympatiska nervsystemet.
Minskar och förebygger ansamlingar av gifter i lungorna eftersom den underlättar rensning av alveolerna. Stimulerar utsöndringen av ’måbra’-hormonet endorfin och motarbetar därigenom depressioner. Underlättar ryggmärgsvätskans färd till hjärnan, Renar blodet, Reglerar kroppens PH-värde, vilket ger bättre förutsättningar att hantera stress, Hjälper till att öppna blockeringar i meridianflödet, Hjälper till att öka emotionellt och fysiskt läkande, Ger styrka att klara av negativa känslor. http://wellness-wisdom-wealth.se/halsa/andningen/djupandning/

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Leverrening 2

Cancerbekämpande livsmedel

Lymfrening