Kronisk inflammation (TTAC)

Nedanstående text är hämtad på engelska sidor. Jag har översatt den på Google translate och texten är på sina ställen kanske inte korrekt översatt. Jag reserverar mig för att det kan ha blivit fel i texten utifrån översättningen. Jag har gått igenom texten och efter bästa förmåga försökt att skriva den så korrekt som möjligt, men kan inte garantera att det blivit helt rätt.

Det är en farlig sjukdom som påverkar en majoritet av den amerikanska befolkningen, och siffrorna är lika hög på andra håll i västvärlden.

Även om detta tillstånd är direkt kopplad till många av dagens mest utbredda och dödliga sjukdomar, är människor fortfarande till stor del omedvetna om hur allvarligt problemet är, och många helt enkelt ignorerar det.

Tillståndet är kronisk inflammation.
Inflammation utgör en del för att hjälpa till att läka sår och sjukdomar. Problemet är att i den toxiska och undernärda värld vi lever i idag, är ditt immunförsvar på högsta beredskap 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Detta gör att inflammationerna är igång hela tiden och påverkar kroppen negativt. Att ha en kronisk inflammation i kroppen ökar risken för hjärtsjukdomar och cancer, ökad ledvärk, risk för depression och mycket mer. Kronisk inflammation är något man behöver ta itu med.

Gurkmeja är en forntida rot som är högt uppskattad för sina medicinska egenskaper. Gurkmeja, när de kombineras med andra potentiella läkande föreningar blir en "superpower" när det gäller att bekämpa inflammation.

Gurkmeja är högt på listan av gamla helande livsmedel, inte bara för sin förmåga att lindra symptom på inflammation och smärta, men också dess förmåga och vilja att arbeta i kombination med en mängd andra växter, örter och kryddor.

I Indien, till exempel, är gurkmeja en av de viktigaste ingredienserna i många curryrätter tillsammans med ingefära, en känd mag- och anti-inflammatorisk kombination och tillsammans med svartpeppar som innehåller ett ämne som kallas piperin, utgör de en kraftfull kombination som ökar kroppens förmåga att bearbeta curcumin i gurkmeja med upp till 2000%. Denna synergistiska blandning av ingredienser skapar en av de mest potenta och biologiskt tillgängliga antiinflammatoriska och antioxidanter föreningar som någonsin skapats.

Tidigare diskuterade vi kraften att kombinera gurkmeja med andra örter, kryddor och vitaminer. Och det är viktigt för att få ut det mesta av gurkmeja antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper, men det är inte hela bilden.


Jäsning
Jäsning har funnits i tusentals år, och hälsoeffekterna av att äta fermenterade livsmedel är otroligt väl dokumenterade. Vetenskapen över tid har visat att det bara är rent hälsosamt för kroppen och att det hjälper till att upprätthålla en hälsosam tarm och matsmältningssystem. Fermenterade livsmedel som kimchi, natto och äppelcidervinäger är kraftpaket av hälsa fylld med helande enzymer som bokstavligen förstärks av jäsningsprocessen i sig.

Genom att äta rå mat kommer man att få många fler näringsämnen till kroppen än om man äter lagad mat. Jäst mat är också unik genom att själva processen skapar helt nya uppsättningar av näringsämnen och medicinskt viktiga ämnen som inte fanns för jäsningsprocessen.

Jäsningsprocessen är ett idealt sätt att få kroppen att uppta gurkmeja men också kombinationen med vitaminer som D3 och örter är kraftfulla för att göra gurkmeja maximalt nyttig.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Cancerbekämpande livsmedel

Lymfrening

Leverrening 2