Ta extra magnesium

Fyra skäl till att ta extra magnesium
NATURLIG HÄLSA 30 november, 2017
Magnesium kvalar lätt in på listan av populära mineraler tillskott och att många lider brist på det är väl numera mer eller mindre allmänt känt. Men varför är det så viktigt?
Magnesium är bland annat avgörande för normal muskel- och nervfunktion, för att hålla en stabild hjärtrytm, för att stödja immunsusytemet och för starka ben, för att nämna några exempel. Trots detta får många inte i sig tillräckliga mängder, detta anses åtminstone till viss del bero på att odlingsjordarna utarmats och att halterna magnesium i dagens grödor är betydligt lägre än de var förr.
Varför behöver vi magnesium?
Magnesium är avgörande en för god, hjärthälsa, för våra blodkärl så väl som för och starka ben, men även lungor och bukspottskörtel är beroende av magnesium för att fungera optimalt. Låga magnesiumnivåer sammanknippas även med ökad risk för inflammation. Det har gjorts omfattande forskning på magnesium och för inte så länge sedan rapporterades att magnesium har märkbart positiv inverkan på bland annat hjärt-kärlhälsa, insulinresistens, förstadiet till diabetes.

Andningen
Låga magnesiumnivåer har kopplats till flera lungbesvär. Och magnesium anses kunna hjälpa till att förbättra andningen hos personer med lungsjukdom och astma.
Hjärna och humör
Låga magensiumnivåer kan ha negativ inverkan på hjärna och humör, bland annat behövs magnesium för att producera dopamin, serotonin och andra må-bra-ämnen i kroppen. Det anses även kunna hjälpa till att lindra huvudvärk samt bättra på både humör och sömn.
Hjärt-kärlhälsa
Låga halter magnesium har koppalts till flera hjärtrelaterade besvär, och intag av extra magnesium har visat sig bland annat kunna stärka endutelet. Man har även kunnat visa att personer med hjärtsjukdom som intar tillskott av magnesium klarar av att motionera längre. Låga halter visade i en studie som följde 2 181 finska män i 25 år på ökad risk att utveckla hjärt-kärlsjukdom.
Kvinnohälsa
Magnesium anses ha gynnsamt inflytande på flera typiska kvinnobesvär som bland andra PMS och smärtsamma menstruationer. Det sammanknippas även med benkramper och andra typer av muskelkramper.

Ben och muskler

De flesta tror nog att kacium är det viktigaste mineralet för starka och fiska ben men faktum är att magnesium är minst lika viktigt om inte viktigare då det hjälper kalciumet att stanna kvar i skelettet och förhindrar att det vandrar ut i njurar och blodkärl skriver Body ecology. En brittsik studie visade nyligen att de med högst intag av magnesium löpte 53 procent lägre risk bland kvinnor och 62 procent lägre risk bland männen i studien att drabbas av frakturer jämfört med de med lägst intag. Magnesium är dessutom sammanknippat med ökad styrka och muskelmassa och anses även kunna minska förekomsten av mjölksyra vid träning.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Leverrening 2

Cancerbekämpande livsmedel

Lymfrening