Eldandning / Kundaliniyoga

Eldandning
Eldandning är en andningsteknik som är unik för kundaliniyoga. Det är en mycket kraftfull andningsteknik.

Eldandning går till så att du andas med små korta lika långa andetag in och ut genom näsan. Du tar 2-3 korta, lätta andetag per sekund och utan paus mellan andetagen. Dra in magen när du andas ut och slappna av när du andas in. Bröstkorgen och resten av kroppen och ansiktet är avspända.

Börja långsamt och öka tempot tills du har hittat en rytm där du kan eldandas utan att förlora rytmen eller spänna någon del av kroppen. Tappar du rytmen eller blir yr kan du ta ett djupt andetag och sedan fortsätta.

In- och utandning måste vara lika långa. Annars kan du bli snurrig, illamående, trött eller få ont i huvudet.

En till tre minuters eldandning är lagom att börja med. Efter du känner att kroppen kan hantera mer kan du öka tiden till 5 minuter. Du kan känna dig lite yr i början eller mår dåligt även om du gör allt rätt. Och det kan bränna till som eld i näsan. Men när du lärt dig tekniken kommer du alltid att ha med dig ett verktyg för att snabbt och lätt bygga upp ny energi.

Effekter:
- gifter och slaggprodukter rensas ur blodet
- nervsystemet stärks
- Immunsystemet stärks
- Lungkapaciteten ökar
- snabbt syresätter blodet, det hjälper kroppen att avgifta sig och avlägsnar avfall mer effektivt
- ökar cirkulationen och energiflödet
- Förstärker hela systemet för att besegra olika beroenden och rengör kroppen av negativa effekter av gifter
- Du blir klartänkt och fokuserad
- Sinnet neutraliseras

Eftersom eldandning sätter fart på blodcirkulationen och energin i alla system i kroppen så ska du inte eldandas när du menstruation eller är gravid. Ta långa, djupa andetag istället.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Cancerbekämpande livsmedel

Lymfrening

Leverrening 2