Hormonkänslig cancer

"Cancerrisken på grund av östrogendominans är ett resultat av det faktum att östrogener tenderar att stimulera celltillväxt. På grund av denna enkla omständighet försätter östrogendominans en kvinna i allvarlig risk för at utveckla cancer. Och om en kvinna redan har cancer, så kan tillståndet med östrogendominans göra det svårare för henne att tillfriskna". Detta står att läsa i boken "Överlista din cancer" i kapitlet "Vad kvinnor måste veta om hormoner". Det här med hormoner är en hel vetenskap för sig och jag redogör inte för det här, men det finns några saker som jag vill ta upp. Jag har ju en hormonkänslig tumör i levern, 100 % hormonkänslig till och med, vad nu det innebär i praktiken. Förmodligen att den är superkänslig för hormoner......Det var ingen jättemunter läsning att det gör det svårare att tillfriskna, men jag är inte säker på vad det betyder så jag ska inte dra några växlar på det.

När jag var sjuk förra gången fick jag till mig att jag skulle vara restriktiv med livsmedel som innehöll växtöstrogen då dessa kunde påverka cancertillväxt. Bland annat sa min onkolog att jag skulle vara försiktig med vitlök och när jag var på rehab på Alfta sa den som höll i kursen att vi med hormonkänsliga tumörer skulle vara försiktiga med linfrön då de innehåller mycket östrogen. Så det ha jag gjort. Linfrön har inte varit något problem att undvika genom åren men vitlök har varit värre. Har konsumerat en hel del vitlök om jag ska vara helt ärlig och det har gnagt i mig lite då och då. Nu när jag blivit sjuk igen har jag passat mig mer för att äta växthormoner. Jag äter hela linfrön i Fröknäcke men det blir inte så mycket, och vitlök har jag varit försiktig med. Har förstått att det är mycket östrogen i soja då det äter jag inte alls längre. Men, när jag har googlar på mat och cancer så sprang jag på en studie som gjorde gällande att just växtöstrogener är BRA att äta om man har en hormonkänslig tumör. Jag har skrivit på flera forum och frågat om någon vet hur det förhåller sig men ingen vet riktigt. Så läser jag i denna bok, "Överlista din cancer" och där står det att fytoöstrogener i växter är bra för kroppen. De konkurrerar om samma östrogenreceptorer och de blockerar en del av överskottet av de starkare mänskliga östrogenerna. Fytoöstrogenerna håller sig inte fast länge vid receptorerna och kan lätt bearbetas och avlägsnas ur kroppen. Detta innebär är att det är bra att äta mycket fytoöstrogener, tvärt om vad jag fått lära mig. Det står också att Isoflavoner, som finns i fytoöstrogener, har kraftfulla cancerbekämpande egenskaper. De framkallar normal celldöd och hämmar ny blodkärlstillväxt i cancerceller. Förutom deras direkta cancerbekämpande egenskaper vet man också att isoflavoner är urindrivande, har antiinflammatoriska egenskaper, fungerar som antioxidanter och har förmågan att stimulera immunförsvaret och förbättra hjärt-kärlhälsan. Isoflavoner finns i bland annat ärt- och bönväxter, kikärtor och linser. Sojabönor innehåller dock andra ämnen som inte är bra men jästa sojaprodukter som miso, tofu och tempeh är ok att äta.

Vidare står det att läsa i boken att alkohol i övermått kan bidra till östrogendominans. Detta beror på att östrogen bearbetas och avlägsnas genom levern. Om en kvinna regelbundet konsumerar alkohol kan hon äventyra sin leverfunktion och därmed inte ha förmåga att bearbeta och avlägsna överskottet av östrogen på ett tillräckligt bra sätt. Detta leder till ansamling av östrogenöverskott i kroppen.

Fettceller har också en roll kring östrogenöverskott då fettceller producerar östrogen. Ju mer fett, desto mer östrogen, enkelt översatt. Fettceller är även lagringsceller för xenoöstrogener, vilka bland annat finns i bekämpningsmedel och föroreningar.

Summa summarum förstår jag det så att jag som har en hormonkänslig tumör ska äta mycket fytoöstrogener, låta bli att dricka alkohol och se till att ha så lite fettceller på kroppen som möjligt. Ja, jag får börja äta mycket vitlök och bönor, alkohol dricker jag i princip inte längre och fettcellerna minskar konstant, 17 kg hittills :-) Men jag har några kvar att få bort. Intressant är det i alla fall, att det är så mycket som påverkar och spelar in. Det är ett mycket komplext system vi har i kroppen och det är konstigare att allting kan fungera än att det inte gör det med tanke på alla faktorer som ska klaffa.

Jag återkommer sannolikt med mer information från boken, då den är mycket läsvärd och innehåller mycket bra information. Den är klart läsvärd!

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Njurrening

Cancerbekämpande livsmedel

Leverrening 2