MATUTVECKLING - Mänsklig utveckling - diet och hälsa - betydelsen av omega-3

MATUTVECKLING - Mänsklig utveckling - diet och hälsa - betydelsen av omega-3

Genetiska faktorer bestämmer mottaglighet för sjukdom, men miljöfaktorer som näring och fysiska aktiviteter avgör vilka genetiskt mottagliga individer som kommer att påverkas. Den spontana mutationshastigheten för humant nukleärt DNA är lågt och uppskattas till 0,5% per miljon år. Det betyder att vår genetiska profil är mycket lik vår förfäders form och formas kring deras kost snarare än vår. Oljor och fetter bildade en väsentlig del av deras kost, inklusive mättade och enkelomättade (omega-9) och fleromättade fettsyror (omega-6 och -3), med sistnämnda i ett förhållande om ungefär 1: 1.

De snabba och omfattande kostförändringarna som har skett under de senaste 100-150 åren är ett nytt fenomen i historien om mänsklig utveckling och har haft en dramatisk inverkan på våra intag av fettsyror och flavonoider. Färdiga måltider och bearbetade livsmedel har gjort att vår diet minskat marin omega 3 och ökat omega-6 i vegetabiliska oljor (+46%), med ökade mättade fettsyror i kött (+36%) och stora ökningar i de tomma kalorierna tillhandahållen av sockerarter och stärkelser (+35%). Samtidigt har vi minskat våra intag av komplexa kolhydrater och fibrer (-38%) och färska grönsaker (-24%).

Dessa ohälsosamma trender har förvärrats med en minskning av fysisk aktivitet med 50% och en lika stor minskning av våra kalorier och matintag. I korthet har våra västra dieter blivit från balanserade och antiinflammatoriska till obalanserade och pro-inflammatoriska. Dessa förändringar har haft en djupgående inverkan på vår hälsa, och driver nuvarande epidemier av degenerativ (inflammatorisk) sjukdom.

Fettens bidrag till vår energiförsörjning är kvalitativt och kvantitativt viktigt. Sedan 1970-talet har vårt intag av kalorier i form av fett minskat stadigt, men fetma har ökat. Detta beror delvis på att överflödig energi från sockerarter och stärkelser omvandlas och lagras som mättat fett i fettvävnad i kroppen. Detta har stora konsekvenser.

Fettsyrans molekylära struktur bestämmer både deras hälsoeffekter och hur snabbt de kan frisättas från fettvävnad; och vi vet nu att fleromättade fettsyror frisätts och oxideras mycket snabbare än deras mättade fettsyror. Detta är särskilt viktigt vid långvarig muskelövning, när upp till 80% av energin levereras genom lipidoxidation. En karaktärrik kost släpper därför ner fett som inte bara är mer pro-inflammatorisk men är svårare att förlora.

Det viktigaste budskapet är att en balanserad fettsyraprofil är en viktig del av en balanserad diet för att främja god hälsa.
Är det den moderna kosten som gör dig sjuk?Det finns två familjer av essentiella fettsyror (EFA); omega-6 och omega-3 fettsyror. Dessa är viktiga eftersom människor inte kan göra dem och de måste erhållas från kosten. Enligt forskaren Artemis P. Simopoulos hade vi en bra omega-6 till omega-3-balans fram till 1960-talet, mindre än 4: 1, men därefter började det förändras och år 2000 var den genomsnittliga omega-6 till Omega-3-fettsyrabalansen i Europa hade ökat till 15: 1.

Förhållandet förändrades eftersom livsmedelsindustrin har fokuserat på massproduktion och lång hållbarhetstid. Ökad användning av vegetabiliska oljor som är höga i omega-6-fettsyror i kombination med minskat intag av omega-3-fettsyror på grund av minskad fiskkonsumtion gör det värre. Dessutom har industriproduktionen av djur som matas med korn innehållande omega-6-fettsyror lett till en köttproduktion med en mängd omega-6 och fattiga i omega-3-fettsyror. Detsamma gäller för fjäderfä, ägg och till och med uppfödd fisk. Till och med odlade grönsaker innehåller mindre omega-3 fettsyror än vilda växter. Sammanfattningsvis ökar modernt jordbruk omega-6 till omega-3 balans i många livsmedel: gröna bladgrönsaker, djurkött, ägg och till och med fisk, vilket leder till ett högt omega-6-intag för första gången i människors historia i många länder runt om i världen.

Processen av inflammationNär omega-6 till omega-3-fettsyrabalansen ökar, stör detta balansen mellan inflammatoriska ämnen och skyddande ämnen i cellerna. I kroppens celler ökar omega-6 mycket inflammatoriska ämnen, ämnen som till exempel leder till smärta. Omega-3 (EPA och DHA) bildar andra ämnen som motverkar inflammation, skyddar celler mot skador och hjälper till att reparera skador som har uppstått.

Forskare Artemis P. Simopoulos har i sina studier visat att när balansen mellan omega-6 och omega-3 regleras till mindre än 3: 1, kommer den inflammatoriska nivån i kroppen att vara under normal kontroll. De nordiska hälsovårdsmyndigheterna rekommenderar en balans mellan omega-6 och omega-3 på mindre än 5: 1 i din kost. Det är omega-6 till omega-3-förhållandet som berättar om du har en pro-, semi- eller antiinflammatorisk diet.

3 relevanta exempel1. Mellan 1909 och 1985 ökade ökande konsumtion av sojaolja i USA, intag av omega-6 linolsyra (LA) från i genomsnitt 1 kg till 12 kg / år. Vid dessa höga intag omvandlas kosten LA automatiskt till omega-6-arakidonsyra (AA), som lagras i våra cellmembran. När AA bryts ner bildar det föreningar som både orsakar smärta och initierar och driver kronisk inflammation i kroppen, en process som nu är känd för att driva de kroniska degenerativa sjukdomarna.

2. Torskleverolja användes ursprungligen för sitt värdefulla innehåll av vitaminerna A och D. Men torskleverolja är också en rik källa till de essentiella omega-3-fettsyrorna eicosapentaensyra (EPA) och docosahexaensyra (DHA) . Liksom omega-6-fettsyran AA lagras dessa omega-3 fettsyror i våra cellmembran.

Men medan AA bildar inflammatoriska föreningar, har föreningarna bildade från EPA och DHA kraftiga antiinflammatoriska egenskaper. Det är därför en dietbalanserad intag av omega-3 och omega-6-fettsyror är så viktigt, och varför den enorma ökningen av omega-6 / omega-3-förhållandet har utlöst pandemier av degenerativ sjukdom över hela världen.

Efter att syntetiska vitaminer A och D blev tillgängliga minskade konsumtionen av torskleverolja drastiskt. Jämfört med kosten på vilken människor utvecklats är dagens västerländska dieter bristfälliga i omega-3. Växten omega-3-fettsyraprekursor alfa-linolensyra (ALA) säljs som ett alternativ till de marina essentiella omega-3-fettsyrorna, men omvandling till EPA och DHA i kroppen är mycket dålig; ALA tillhandahåller vanligen mindre än 4% av EPA och DHA i fettsyrorprofilen i blodet. Detta är otillräckligt för att stödja god hälsa, vilket kräver EPA och DHA från marina källor. Våra tidiga förfäder var inte vegetarianer!

3. För att göra saken värre, tills relativt nyligen var alla matoljor organiskt framställda och oraffinerade. Numera raffineras de flesta matoljor för att avlägsna smaker, lukt och beståndsdelar som annars skulle minska oljans hållbarhet. Tyvärr tar processen också bort naturliga antioxidanter, vitaminer och nyckelkomponenter som flavonoider som har fördelaktiga antiinflammatoriska egenskaper.

Avlägsnandet av dessa näringskomponenter förvärrar vår pro-inflammatoriska profil. Till exempel, när olivolja raffineras, avlägsnas flavonoider som kallas polyfenoler. Dessa flavonoider har viktiga hälsofördelar för hjärtat, erkända i ett hälsokrav från 2011 som utfärdats av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA): "Oljepolyfenoler bidrar till skyddet av blodlipider från oxidativ stress". På samma sätt, när fiskolja raffineras, avlägsnas dess värdefulla nyttolast av vitaminerna A och D på samma sätt.

Oxidativ stress
Alla celler producerar fria radikaler och reaktivt syre som kan vända fleromättade fettsyror som omega-3 och omega-6 i cellmembranen rancid. Kroppen har därför utvecklat sitt eget försvar mot rancidity.

Oxidativ stress är ett tillstånd som uppstår när det finns en obalans mellan produktionen av rancidityprodukter i kroppen och kroppens försvar mot rancidity. Detta sker ofta av långvarig fysisk aktivitet och förvärras av en diet som är obalanserad och proinflammatorisk. De obalanser som skapar oxidativ stress i kroppen kan korrigeras genom att ändra kost. Bra skydd kräver ett intag av 5 - 9 portioner frukt, gröna grönsaker eller oliver varje dag.

Emellertid är de flesta människors intag av det rekommenderade mängden mindre än hälften av vad som borde vara. Människor som tränar regelbundet och inte har en balanserad diet kan ha en nivå av oxidativ stress som är för hög. Detta innebär att aktiva individer som är genetiskt mottagliga för sjukdom är särskilt sårbara om deras dagliga kost är obalanserad och pro-inflammatorisk.

Olivoljor och omegaoljor 
Olivoljor och omegaoljor innehåller en kombination av biologiskt aktiva antioxidanter från utvalda oliver (flavonoider) och en adekvat dos av marin omega-3 EPA och DHA från fisk.
De två komponenterna arbetar tillsammans för att skydda celler mot oxidativ stress och inflammation. Omega-3 EPA och DHA från fisk som cirkulerar i blodet aktiveras snabbt när inflammation uppträder lokalt. De omvandlas till biologiskt aktiva substanser (resolviner och protectins) som säkerställer ett balanserat immunsvar.

Oljor som använder en kombination av flavonoid från oliver och adekvat omega-3 EPA och DHA från fisk för att balansera omega-6 och omega-3 i cellmembran, samtidigt som man skyddar blodlipider från oxidativ stress.

Flavonoider är också kraftfulla antiinflammatoriska medel som blockerar inflammatoriska och vävnadsskadliga enzymer. Flavonoider såsom oliver (tyrosol, hydroxietyrosol och mer) har också antioxidantegenskaper som skyddar cellerna och blodlipiderna från oxidativ stress proportionellt till intaget.

Träning och hälsa
Människor som tränar regelbundet och inte har en balanserad diet kan ha en nivå av oxidativ stress som är för hög. Oxidativ stress är ett tillstånd som uppstår när det finns en obalans mellan produktionen av rancidityprodukter i kroppen och kroppens försvar mot rancidity. Detta sker ofta vid tider av långvarig fysisk aktivitet och när kosten är obalanserad och proinflammatorisk.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

Cancerbekämpande livsmedel

Lymfrening

Leverrening 2